Lunchblogg om rättshaveriet

Givetvis blir man illa berörd av domen i piratebay rättegången. Vad är näst, när jag söker på google hittar jag bilder på mig själv som jag själv har upphovsrätten till, de tillhandahåller en tjänst som gör det möjligt att ladda hem upphovsrättsskyddat material och de är helt klart mer vinstdrivande än TPB!

Detta kommer också att innebära att piraterna kommer att få mycket stort stöd i EU valet den 7:e juni vilket jag tycker är synd! Givetvis fyller piraterna en stor funktion när de sätter frågan på agendan men EU är inte rätt forum för att arbeta med upphovsrätten. Vad som kommer att hända är antagligen att piraterna kommer att hamna i den oberoende gruppen där de delar sin taltid och sina uppdrag med italienska fascister och holländska nynazister. Samtidigt förlorar kanske vänsterpartiet röster trots att vi har i stort sett samma syn på upphovsrättsfrågan. Vi i Vänsterpartiet vill inte ha någon sovietstat med övervakning av telefoner, och internet. Vi vill absolut inte att de stora rika produktionsbolagen ska få möjlighet att själva relativt godtyckligt skicka hotbrev till stackars greta som har ett öppet nätverk där grannarna kan ladda hem dansbandsmusik.

Domen mot the piratebay är helt klart ett stort misstag och jag saknar ord att beskriva rättshaveriet. Att rösta på Piratpartiet är en bra markering som dock inte får genomslag i det verkliga EU arbetet. Spara de rösterna till riksdagsvalet och lägg era piratröster på vänsterpartiet istället!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0