Segregering - Seg Regering

I Brasilien har man Favellas, I USA har man trailer parks och slumområden. I Sverige är väl den närmaste motsvarigheten stugorna på våra kolonilotter. Den svenska allmännyttan är på väg att raseras. Möjligheten för den som är fattig att åtminstone kunna glädjas åt en hyfsad boendestandard är på väg att tas bort. Dagens stolpskott från regeringen innebär att de som idag knappt har råd att betala hyran absolut inte kommer att kunna göra det i framtiden. Undrar om de som knappt har råd att betala hyran nu kommer att ha råd att köpa sina lägenheter? För regeringen vill ju att alla ska äga. Regeringen kanske resonerar som så: att i vissa, mer attraktiva, områden måste man förtjäna att bo? Jobbar man som vårdbiträde så kanske man inte gör tillräckligt mycket nytta för att kunna bo i ett tryggt område med sin familj. Har man däremot ett högavlönat yrke så kanske regeringen tycker att man förtjänar att slippa ha smutsiga små vårdbiträden och märkliga invandrade damer i huckle i närheten av sina fina nya bilar? Ett mycket obehagligt sätt att se på människor. För resultatet av denna utredning skulle inte bara bli högre hyror, det skulle också medverka till ännu större segregering när de fattiga får söka sig till områden som lämpar sig bättre för underklassens ekonomi.

 

Vad är egentligen poängen med att införa marknadshyror? De allmännyttiga bostadsbolagen har ju fungerat utan att göra vinster och det finns faktiskt privata hyresvärdar som klarar sig som det är nu. Det är antagligen den allsmäktiga marknaden som ska bestämma och enligt marknadsekonomins logik så är det bättre att det fåtal som redan har så mycket pengar att de har råd att äga sina egna lägenheter eller hyreshus ska få tjäna mycket pengar på dem som inte har råd att äga sitt eget boende. Detta är den enda sanna vägen enligt den nya kristdemokratiska läran. Det finns verkligen verkligen verkligen ingenting humant med den nya läran. Den nya läran är så långt ifrån de kristna värderingarna man kan komma. Om Jesus hade förespråkat "sköt dig själv och skit i andra" politik så hade nog inte många lyft på ögonbrynen när han hängde där på korset.

 

Kanske är tanken den att om man som fattig får det tillräckligt över-jävligt och tvingas flytta till en kolonilott med sin familj så kommer man att leta efter någon mening. Kanske hoppas kristdemokraterna att man då ska vända sig till religionen för svar.


Vi kan bara hoppas att utredningen inte blir verklighet.

Andra bloggar om: , , ,


Kommentarer
Postat av: Jocke

Tur jag bor i en studentföreningshyreshus. För hög hyra har jag redan och mer skulle vara ödesdigert.

2007-07-03 @ 02:10:22
Postat av: Mossan


Jag visste faktiskt inte att vi har ett hyrestak som den borgerliga regeringen nu utreder. Kan det bli så att hyresvärden får sätta vilka hyror han vill?
Då måste kanske jag flytta från min lilla mysiga tvåa mitt i Västervik till Överum 5 mil bort. Där finns det lediga lägenheter där ingen vill bo.
Undrar hur jag då ska ta mig till jobbet? Jag som inte kan ha kvar bilen efter avgiftshöjningen till A-kassan?

2007-07-03 @ 19:16:48
Postat av: Mellgrek

Fy fan va gött Alex! Säg åt dem nu! Utförsäljningen av alla hyresrätter måste få ett slut och marknadshyrorna medför SJÄLVKLART ett mer segregerat samhälle. Innerstan kommer då att vara tillgänglig endast för de rika att bo i. En sådan stad brister i mångfald och gör att staden ej blir till för alla. Ekonomer hävdar att man med bidrag kan få ner hyrorna igen och därmed slippa de negativa effekter man får med dagens hyrestak. Men dessa bidrag kommer då i framtiden att tas bort/minskas då vi får borgerlig regim och sättas på med socialdemokratiskt styre. Ohållbart och inhumant. Det blir som i USA där de olika presidenterna slår av och på begränsningarna av arsenik och annat skit i vattnet. Fy.

2007-08-15 @ 17:58:55
Postat av: Georg W

I det Sverige jag växte upp i hade jag 7 lägenheter i Göteborg Och jag den fattigaste av alla lyckades blåsa 22 miljonärer på södra Sveriges finaste hus. Jag vill inte bli ung igen och kämpa mig igenom det samhälle ni måste hantera. Men jag lider med er undomar som måste dra in 400 000 kr till en arbetsgivare för att få en lön. Fan vilken press ni har...

2008-02-26 @ 23:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0