Svar på artikel om studenternas situation

Jag fick min artikel "Lille Mats" publicerad i Västervikstidningen häromdagen. Idag har jag fått svar från självaste Magnus Forss som är presschef på CSN. Man kanske inte ska lägga ut svaret på bloggen men det finns här i VT.

Givetvis kan jag inte låta sådana kommentarer gå obesvarade:

Min artikel om studenternas situation den 3:e juli var absolut inte menat som något påhopp på vare sig Magnus Forss eller CSN. Avsikten är att belysa att studenter som inte kan räkna med sponsring från sina föräldrar inte har möjlighet att försörja sig på något annat sätt än genom studielån på sommaren. Man har inte rätt till a-kassa, sommarjobben räcker inte till och i många kommuner är det svårare för just studenter att få socialbidrag över sommaren. Många studenter som skriver in sig på sommarkurser och sedan inte tar poängen gör det helt enkelt för att överleva. I Magnus Forss svar på insändaren påstår han dock att detta skulle vara brottsligt vilket är helt felaktigt. CSN har själva satt reglerna att man måste ta 75% av de poäng man är antagen till under ett år för att ha rätt till fortsatta lån och bidrag. De studenter som tvingas låna pengar av CSN för att klara sommaren kommer alltså att vara tvungna att ta samtliga poäng under både höst och vårterminen för att få fortsatt bidrag. Det är ganska stor press. Givetvis vill studenter ha sommarjobb men konkurrensen är så stor och då är CSNs humana regler om studiestöd i stort sett det enda alternativet. Jag måste be regeringen och myndigheter att sluta kalla de fattiga och arbetslösa för brottslingar! Gör man det tillräckligt länge så kan det bli en självuppfyllande profetia i takt med att överlevnadsbidragen slopas.

 

När förmögenhetsskatten togs bort förlorade staten en inkomst som skulle motsvara en höjning av studiebidraget med 1.500kr. För att finansiera det inkomstbortfallet, bland andra, tog man bort rätten för studenter att få A-kassa. Snälla CSN ta inte bort den sista möjligheten fattiga studenter har att överleva den ekonomiska katastrof som sommaren innebär.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Jon

Klockren blogg Alex! Ser fram emot fler välskrivna inlägg.

2007-07-05 @ 16:49:07
URL: http://www.jon.se
Postat av: Magnus Forss

Hej Viktor!
Självklart har vi inte argumenterat för att sommarkurser ska försvinna. Det enda vi vill är att de som uppger sig för att var studenter också ska studera. Dessutom är nog inte problemet enbart koncentrerat till sommaren, risken för "falska studenter" finns hela året.
Men även vi engagerar oss i sommarproblematiken även ur ett försörjningsperpektiv. Vi gör just nu en undersdökning om bland annat studerandes försörjning under sommaren - samt en hel del andra sociala frågor. En stor och hittills unik undersökning på detta tema kommer publiceras i vinter.
Och bara kort - det jag säger i en tidning är helt officiellt och kan för min del citeras på en blogg!
Hälsningar
Magnus Forss, CSN

2007-07-06 @ 09:06:48
Postat av: Georg W

Jag har nog aldrig riktigt fattat att du lever under samma hårda ekonomiska villkor som jag och mina barn Jaja, Geronimo och Mimmi. Du får liksom vi trösta dig med att en människa som lärt sig leva på luft är svåra att knäcka ekonomiskt. Det passar kanske inte in här men vi blir faktiskt överlevare av det här djävulskapet.

2008-02-26 @ 22:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0